خرید اینترنتی با مجوز معتبر و قیمت مناسب در اینترنت - هرچیزی را که می خواهید کافیست سرچ کنید.

فروشگاه خرید اینترنتی بین الملل

اندکی تفکر

امید در زندگانی بشر به همان میزان اهمیت دارد که بال برای پرندگان. ویکتور هوگو

دسته بندی محصولات

ایمیل خود را وارد کنید تا در کنار ما باشید

  • ثبت نام فروشنده
  • ثبت نام همكار تبليغاتي
  • رهگيري سفارش

کمپرسور اسکرو چیست

1395/05/05 - 11:18:58
تعریف کمپرسور: اصول عملکردي کمپرسورهاي اسکرو براساس حرکت دادن هوا يا گاز بوسيله رتورهاي نصب شده درداخل يک سيلندراست .


کمپرسورهاي پيچي (SCREW)

 

طرزکار کمپرسور هوا بدین صورت می باشد که رتورهاي اين نوع کمپرسورهاشبيه پيچ هاي چندراهه اي هستندکه بصورت نروماده در داخل يکديگر مي چرخند

و با چرخش خودگاز هوا را به سمت جلو حرکت مي دهند که در اثر اين حرکت باعث ايجاد خلا و ورود مستمرگاز به داخل کمپرسور مي شود و با کم کردن فاصله بين مولکول هاي گاز باعث افزايش فشار آن مي شوند.
معمولا دراين نوع کمپرسورها، سيستم انتقال قدرت روي يکي ازپيچ ها(رتورها) انجام مي شود و رتور ديگر توسط رتور راننده به چرخش در مي آيد.  به زبان ساده مي توان گفت که اصول کار اين نوع کمپرسورها مثل چرخ گوشت هاي معمولي مي باشد.
فاصله بين رتورها و بدنه فوق العاده کم است و براي جلوگيري از ايجاد نشتي هاي داخلي هرگونه افزايش لقي باعث کاهش راندمان جريان کمپرسور و افزايش درجه حرارت و... مي گردد زيرا گاز فشرده شده در قسمت جلوسيلندر مجددا به قسمت فشارپايين کمپرسور بر مي گردد.
به دليل فاصله کم بين رتور و بدنه در اين نوع کمپرسورها امکان گيرکردن وتماس بين قطعات ثابت ومتحرک وجوددارد به همين دليل تعمير اين نوع کمپرسورها بسيارمشکل وگاها غيرممکن است.

این کمپرسورها در دو نوع طراحی می شوند:
الف کمپرسوربدون روغن Oil Free Compressor
ب-کمپرسورهای روغنی Oil Compressor
درکمپرسورهای نوع روغنی برای کاهش اصطکاک بین قطعات ثابت ومتحرک باتزریق روغن به هوای واردشده به کمپرسور)چرب نمودن هوا( باعث می گردد همواره فیلم نازکی ازروغن بین قطعات وجودداشته باشد تا عملیات روانکاری داخلی بین رتور و بدنه انجام شود و با نصب فیلترها در خروجی کمپرسور، روغن همراه هوای خروجی مجددا جدا شده و به مخزن اصلی روغن برگردد که البته امکان خارج شدن مقدار جزئی روغن همراه هوا وجود دارد و در صورتی که از لحاظ عملیاتی روغن روی دستگاه های مصرف کننده بخصوص تجهیزات ابزازدقیق اثرسوئی نداشته باشد. نسبت به کمپرسورهای بدون روغن دارای طول عمر وکارائی بالاتری خواهدبودکه البته ازلحاظ هزینه های اولیه و نیاز به سیستم های تزریق وجداکردن روغن نیز هزینه های آن نسبت به کمپرسورهای قبلی بالاتراست.

مزایای بدون روغن به با روغن

• فرایند گاز کاملا عاری از روغن است ، آلودگی وجود ندارد ، و بنابراین هر گاز می تواند استفاده شود. در کمپرسور اسکرو  بدون روغن ، با توجه به فشرده سازی جابجایی مثبت ، حتی پلیمر گاز و یا گاز کثیف را می توان فشرده کرد. سرعت روتور بالاتر در مقایسه با مدل با روغن ، آب گرفتگی به دلیل نداشتن آشفتگی روغن در محفظه روتور ، اما از هیچ سرعت بحرانی تجاوز نمی کند از شفت روتور که  محکم باقی می ماند. سرعت روتور به طور معمول بالاتر از اسکرو با روغن ، آب گرفتگی اندازه کمپرسور می تواند کوچکتر از نوع آب روغن باشد. دمای تخلیه به طور معمول به دلیل گرمای فشرده سازی بالا است. برای جلوگیری از تغییر شکل گرمای بیش از حد ، خنک کننده مورد نیاز است.  برخی از کاربردهای استفاده از یک سیال سازگار با پروسه مانند آب یا حلال برای خنک کردن گاز بوسیله تزریق به ورودی محفظه روتور است. به علت طول دهانه زیاد روتور برای محیط آب بندی ، و محدودیت در درجه حرارت تخلیه، نسبت فشار برای کمپرسور اسکرو بدون روغن محدود است. به دلیل سرعت دورانی بالا ، ایجاد سر و صدا می کند و در نتیجه صدا خفه کن هایی در نازل مکش و تخلیه معمولا مورد نیاز است. گسترش و جذب صدا خفه کن ها معمولا در حالت ترکیب و یا به طور جداگانه استفاده می شود. فرکانس ناشی از سر و صدا زیاد است، زیرا فرکانس های اصلی آن عبارتند از قسمت عبور فرکانس (سرعت چرخشی * تعداد لوب) یا هارمونیکهای آن است. سر و صدا بالاتر در لوله های خروجی اندازه گیری می شود.

 

نحوه کارکرد کمپرسور اسکرو :



الكتروموتور از طريق تسمه (يا گيربكس و یا کوپل مستقیم ) روتور نر بلوك هواساز را به گردش مي اندازد و اين روتور همزمان با روتور

درگير مي شود. پس از ورود هوا به داخل بلوك هواساز و تركيب آن با روغن به طور موثري در (Female Rotor) ماده

شكاف روتورها فشرده مي شود. روغن وظيفه آب بندي و جذب بخش عمده حرارت در زمان درگيري و چرخش روتورها

را دارد.

 

مخلوط روغن و هوا پس از فشرده سازي وارد مخزن سپراتور هوا – روغن مي شود كه قسمت عمده روغن از هوا جدا شده

و جهت مصرف كننده نهايي آماده مي شود و روغن تحت فشار هوا وارد افتركولر (مبدل حرارتي) شده ( در صورتي كه

ترموستاتيك ولو مسير بلند را انتخاب نمايد يعني دماي روغن بالا تر از حد تنظيم شده باشد) و جهت روانكاري مجدد

بخشهاي مختلف كمپرسور مورد استفاده قرار مي گيرد .
 

سيستم كنترل و تنظيم جريان هواي كمپرسور شامل كليد فشار، شير برقي و شير كنترل ورودي هوا مي باشد. وقتي مصرف

هوا از خروجي كمپرسور كمتر باشد، فشار خروجي تا فشار قطع افزايش پيدا مي كند. در اين حالت شير كنترل ورودي هوا

قرار مي گيرد و بعد از (idle time) بسته شده و هواي داخل تانك سپراتور تخليه مي شود و كمپرسور در حالت بي باري

مدتي كاركرد در اين حالت به صورت اتوماتيك خاموش مي شود. با مصرف مداوم هواي فشرده و كاهش فشار تا فشار

و هوا مجدداً فشرده مي شود. (full load) وصل ، شير كنترل ورودي هوا باز شده و كمپرسور زير بار مي رود
 

كمپرسور داراي بخشهاي ايمني جهت كنترل شدت جريان و تغييرات نامناسب دماي سيكل بوده كه در صورت بروز ايراد به

صورت اتومايك خاموش مي گردد. علاوه بر آن كمپرسور داراي رله كنترل فاز بوده كه در صورت اتصال نا مناسب فازها (يا

دو فاز شدن) كمپرسور راه اندازي نمي شود.

مدار هوا

سيكل هواي داخل كمپرسور شامل فيلتر هواي مكش، شير كنترل ورودي هوا، بلوك هواساز، مخزن سپراتور ، ، شير كمينه

فشار، فيلتر سپراتور ، مبدل هاي حرارتي و ... مي باشد. در شرايط معمول كاري شير كنترل ورودي هوا به صورت كامل باز

شده تا هوا از طريق فيلتر هواي مكش وارد بلوك هواساز شود. بعد از فشرده سازي مخلوط هوا و روغن به سمت سپراتور

هوا – روغن رانده مي شود كه در آنجا قطرات روغن از طريق حركت گردابي و برخورد با ديواره سپراتور شكل مي گيرد و

بيشتر روغن از هوا جداسازي مي شود. باقي مانده روغن در فيلتر سپراتور جدا شده و جمع آوري مي شود. هواي عاري از

روغن از طريق شير كمينه فشار و لوله خروجي از كمپرسور خارج مي شود.
 

شير كنترل ورودي هوا وظيفه كنترل جريان هوا را دارد. شير كمينه فشار در مواردي كه شير ورود هوا باز است و فشار در

پشت سيستم نمي باشد فشار معادل 3.5 اتمسفر را در سپراتور جهت سيستم روغن و عملكرد مناسب كمپرسور فراهم

مي نمايد. علاوه بر آن اين شير به عنوان شير يكطرفه عمل كرده و از بازگشت هوا به داخل كمپرسور جلوگيري مي كند.

 

مدار روغن

فيلتر روغن، شير كنترل دما و ... ،(After Cooler) سيكل روغن شامل مخزن سپراتور هوا – روغن، مبدل حرارتي روغن

مي باشد. فيلتر سپراتور روغن جمع آوري شده را به مسير هوا – روغن وارد مي نمايد . فشار موجود در سپراتور، روغن

گرم شده را به سمت شير كنترل دما ، افتركولر روغن، فيلتر، بلوك هواساز و قسمتهاي مختلفي كه نياز به روغن كاري دارند

به جريان مي اندازد..

1395/05/05 - 11:18:58
برچسب ها :



شما اولين نفري باشيد كه نظر ارسال مي كند.

فرم ثبت نظر

نام و نام خانوادگی
ایمیل
وبلاگ
نظر و کامنت
كد امنيتي